Jak rozpocząć dietę ketogeniczną?

Jak rozpocząć dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna cieszy się dużą i stale rosnącą popularnością wśród osób pragnących schudnąć lub poprawić swoją kondycję fizyczną i samopoczucie. Jej stosowanie polega na ograniczeniu spożycia produktów zawierających węglowodany, a także jedzeniu posiłków o większej zawartości tłuszczy i stosunkowo niskiej ilości białek. Takie odżywianie się ma na celu wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Kwasy tłuszczowe są wówczas utleniane, co przekłada się na zwiększone wytwarzanie ciał ketonowych. Ketoza może także powstać w wyniku stosowania długotrwałej głodówki.

Jak przystosować organizm do diety ketogenicznej?

Stosowanie diety ketogenicznej powinno się rozpocząć od adaptacji organizmu. Ma ona na celu przygotowanie go do wykorzystywania ciał ketonowych jako źródeł energii. Adaptacja zwykle trwa około miesiąca, jednak okres ten może być dłuższy lub krótszy – w zależności od stylu życia, jakości spożywanych posiłków oraz innych czynników. Po tym okresie znika ochota na słodycze i uczucie głodu, a poprawie ulega samopoczucie i kondycja fizyczna. Warto pamiętać, by w okresie adaptacji organizmu do diety ketogennej spożywać produkty nieprzetworzone i charakteryzujące się wysoką jakością. Wówczas też należy poświęcić uwagę pozbywaniu się nieprawidłowych nawyków żywieniowych – jedzenia niezdrowych przekąsek i słodyczy oraz spożywania posiłków zbyt późno.

Ile jeść podczas adaptacji do diety ketogenicznej?

Zarówno podczas adaptacji, jak i w późniejszym okresie stosowania diety ketogenicznej warto zwracać uwagę na proporcje występujące między spożywanymi makroskładnikami. Więcej informacji znajduje się na blogu https://dietetyk.edu.pl. Warto jednak wiedzieć, że limity tłuszczy, białek i węglowodanów mogą być różne w zależności od celu stosowania diety, wieku, wagi, stanu zdrowia i stylu życia.

Należy też pamiętać, że żadna dieta nie będzie skuteczna, jeśli spożywane posiłki będą przekraczać zapotrzebowanie kaloryczne organizmu. W Internecie znajdują się kalkulatory dietetyczne, które pozwalają na łatwe wyznaczenie ilości kalorii, jaką dana osoba powinna spożyć w ciągu dnia.

Suplementacja podczas diety ketogenicznej

Podczas stosowania diety ketogenicznej warto pamiętać o właściwej suplementacji – uzupełnianiu substancji tj.: potas, magnez, wapń i sód. Przed rozpoczęciem diety warto wykonać badania laboratoryjne, co pozwoli na dobranie odpowiedniego modelu odżywiania i uniknięcie efektów niepożądanych. Proces planowania diety ketogenicznej i adaptacji organizmu ułatwi wizyta u lekarza lub dietetyka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *